Obniżka w Saxo Bank - nawet 0,12% za handel na GPW i 1 dolar minimalnej prowizji na USA

czwartek, 23 października 2014

Wykres Admiral Boats pogonił z portfela IKE ich obligacje

Macie już może konto IKE? Jeśli nie, zdecydowanie powinniście się zastanowić nad założeniem rachunku w ramach trzeciego filaru. Niezależnie od tego, czy wierzycie w ZUS czy nie, maklerskie konto IKE jest dobrym rozwiązaniem do dokonywania codziennych transakcji na GPW, jeśli nie będą one dotyczyły instrumentów pochodnych.

W moim portfelu IKE nastąpiło ostatnio małe przetasowanie. Posiadałem od pewnego czasu obligacje Admiral Boats zapadające w kwietniu 2015 roku. Można powiedzieć, że w zasadzie o nich na kilka miesięcy zapomniałem. Ostatnio jednak rzuciłem okiem na wykres tej spółki, która szczęśliwie jest notowana na GPW i zobaczyłem coś takiego:


Jak widzicie spółka, która przed rokiem kosztowała ok. 1 zł za akcję, dziś notowana jest w cenie 1/4 tej wartości. Wykres znajduje się w zdecydowanym trendzie spadkowym i nic nie zapowiada jakiejś bardziej optymistycznej zmiany na tym walorze.


Z pewnością niektórzy z czytelników pamiętają moje wpisy dotyczące Ganta. W pierwszym okazywałem zaniepokojenie silnym marketingiem nowej serii obligacji w odniesieniu do zachowania ceny akcji, a w drugim, napisanym zaledwie trzy tygodnie później, pokazywałem rezultaty widoczne gołym okiem na wykresie. Dzisiaj już wiemy, że Gant jest bankrutem.

Kiedy więc widzę podobnie kształtujący się wykres spółki będącej emitentem obligacji, od razu zapala mi się czerwona lampka. Oczywiście formalnie sytuacja nie wygląda jeszcze tak źle. Obligacje notowane są w cenie 97-98, a zapadalność za pół roku może sugerować, że jednak zostaną one wykupione. Z drugiej jednak strony, nie bardzo chcę ryzykować.

Jeśli dobrze pamiętam, posiadana przeze mnie seria ADM0415 zabezpieczona byłą poddaniem się egzekucji przez bodajże głównego akcjonariusza spółki w trybie art. 777 kpc. Tak się akurat składa, że zawodowo związany jestem z tą tematyką i wiem, jak iluzoryczne bywają takie zapisy. Mówiąc wprost, jeśli osoba poddająca się egzekucji nie będzie chciała zapłacić, znajdzie sposób na wyprowadzenie majątku. A szczerze powiem, że uzyskiwanie tytułów wykonawczych i prowadzenie egzekucji czy udział w postępowaniu upadłościowym nie bardzo mi się uśmiechają. Nie mówiąc o późniejszych skargach pauliańskich i podobnych instytucjach prawnych mających na celu udaremnianie zaspokojenia wierzycieli. Zwyczajnie wielkość pozycji, którą posiadałem w tych obligacjach nie byłą na tyle duża, żeby opłacało się ponosić dodatkowe ryzyko.

Zdecydowałem się więc na sprzedaż tych papierów. Wobec tego, że w portfelu zwolniło się trochę środków, postanowiłem kupić za nie jakieś akcje. Zwłaszcza, że w chwili kupna (połowa października) uważałem moment za bardzo do tego odpowiedni. Szukając spółki posłużyłem się przeprowadzoną na początku października analizą techniczną spółek, którą zaprezentowałem w październikowych Spółkach Ciekawych Technicznie. Ostatecznie wybór padł na Ciech:


Jak widzicie na tym sporządzonym w PowerTraderze wykresie, spółka od dłuższego czasu pnie się w górę. Uznałem, że rozsądnie będzie podłączyć się pod trwający trend i pozwolić rynkowi na zabranie mojej pozycji zgodnie z kierunkiem ruchu.

Takie powolne zmiany w portfelu dobrze komponują się z charakterystyką konta IKE. Posiadane tam środki dzielę między obligacje korporacyjne i akcje, a jeśli gdzieś sytuacja zaczyna mnie niepokoić, wymieniam jedną część składową na inną. Transakcji raczej nie dokonuję częściej niż raz na kwartał, gdyż zwyczajnie nie mam po co, bo wyniki są bardzo zadowalające. W końcu dużą część portfela stanowią akcje PZU :)

A Wy macie już IKE? Jak komponujecie ten portfel inwestycyjny?

10 komentarzy:

  1. Mam pytanie z zupełnie innej beczki, zajmujesz sie też prawem upadłościowym i naprawczym ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeszcze nie, ale przymierzam się do napisania z tego tematu (wycinka) pracy magisterskiej.

      Usuń
    2. Hmmmm. Ja znalazłem ciekawą sytuację w jednym bankrucie , mają dużą szansę wyjść z upadłości, tylko być tego pewnym potrzebuję kogoś kto rozumie prawo upadłościowe żeby się nie okazało że nagle rada wierzycieli zagłosuje za rozwiązaniem układu.

      Zresztą aby ją przeanalizować powinienem najpierw zrobić art o aspektach układu i nowych zmianach w ustawie.

      Usuń
  2. Uważam, że inwestowanie przez konta IKE i IKZE to największy błąd. Cofnijmy się trochę w czasie i zastanówmy się nad OFE ( 2 filar) co ma wspólnego ofe z 3 filarem IKE i IKZE ? Czemu wtedy mogli zabrać nam pieniądze a z 3 filaru nie mogą, co ich może powstrzymać? Wspólną częścią wszystkich 3 filarów to, że reguluje je ustawa a więc kto zabroni im zabrać pieniądze z 3 filaru jak im zabraknie ? Taki obraz już zmusza do zastanowienia się czy te pieniądze są bezpieczne i dostaniemy je w emeryturze. A wcześniejsze wypłacenie wiążę się z kosztami.
    Przyznam, że dokładnie nie wiem jak wygląda sytuacja z wypłatą przed osiągnięciem wieku emerytalnego ale skoro to 3 filar to też będą problemy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mogą też zabrać Ci pieniądze z lokat(zresztą robią to systematycznie-podatek Belki).

      Usuń
    2. Jednak OFE to trochę inna sprawa niż IKE. Jakakolwiek zmiana wymaga ruszenia ustawy, a o to nie będzie łatwo.

      Więcej na ten temat pisałem w styczniu 2013:

      http://humanista-na-gieldzie.blogspot.com/2013/01/czy-ike-jest-zagrozone-pazernoscia-rzadu.html

      Usuń
  3. Ladnie Ci ten CIECH idzie w gore

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No jakoś daje radę. Serio sądzę, że złożenie portfela z 10 takich spółek daje dużą dozę pewności, że 7-8 z nich będzie szło w górę, a pozostałe 2-3 co jakiś czas będzie się wymieniało. Inwestowanie nie musi być trudne :)

      Usuń
  4. mamy korektę na ciechu, imo bardzo przypominającą tę z końcówki sierpnia

    co o tym sądzisz?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na razie nie panikuję i spokojnie obserwuję sytuację. Rynek cały czas w trendzie, a niedawno na całym parkiecie były ostre spadki, więc i Ciech trochę oberwał.

      Usuń