Obniżka w Saxo Bank - nawet 0,12% za handel na GPW i 1 dolar minimalnej prowizji na USA

środa, 1 czerwca 2016

Spółki Ciekawe Technicznie - czerwiec 2016 - portfel -0,95%

Kolejny miesiąc za nami i aż trudno uwierzyć, że czas tak szybko biegnie. Maj przyniósł spadki na głównych indeksach, których skala znacznie powiększyła się na ostatniej sesji miesiąca. Indeks WIG będący benchmarkiem dla portfela SCT stracił 3,77%, podczas gdy sam portfel również nieco stopniał, ale tylko o 0,95%. Oznacza to, że przewaga portfela nieco się powiększyła i z tego się cieszymy.

Sporo namieszała również pierwsza czerwcowa sesja, kiedy to indeks Wig20 stracił 2,70%. Ten ruch cenowy przechylił szalę na zdecydowanie bardziej negatywną i optymizm inwestorów po tej sesji z pewnością przygaśnie.

Trzeba również powiedzieć, że był to bardzo burzliwy miesiąc, jeśli chodzi o zmiany zachodzące w składzie portfela. Wyleciały z niego trzy spółki, a w ich miejsce pojawiły się cztery nowe. Tak wielkiej rotacji chyba jeszcze w portfelu nie było. Opiszę to wszystko w dalszej części tekstu.

Z czerwcem zachodzi jeszcze jedna zmiana w spółkach ciekawych technicznie. Postanowiłem wrócić do serwisu YouTube, jeśli chodzi o publikację moich nagrań. Uświadomiłem sobie, że jest to druga po Google wyszukiwarka treści w sieci, więc dla mnie jako blogera jest jednak lepiej, jeśli inwestorzy mogą łatwiej trafić do treści, które promuję. A więc od czerwca wraca stare.



Jak widzicie na wykresie poniżej, indeks Wig20 na koniec maja znajdował się w obszarze kluczowego wsparcia. Zakładałem, że poziom 1800 pkt będzie w stanie się utrzymać, co byłoby idealnym momentem do zajmowania długich pozycji. Przyjmując scenariusz rodzącego się ruchu wzrostowego, ze scenariuszem przebicia 2000 pkt, byłby to idealny moment na dokupowanie akcji.


Jednak z drugiej strony należy pamiętać o tym, co drzemie po ciemnej stronie mocy. Przełamanie poziomu 1800 pkt oznacza otwarcie drogi do niższego dołka, a więc ruch w rejon 1650 pkt. Nie chcę prognozować tak ponurej wizji, ale trzeba w pewnym stopniu być na nią gotowym. Sądzę, że najbliższe dni dadzą nam odpowiedź na pytanie o losy kluczowego wsparcia i powiedzą, czy środowa czarna sesja będzie sygnałem do czegoś więcej. W każdym razie ja sam, jak deklaruję to w poniższym nagraniu, jestem załadowany akcjami po korek. Może portfel SCT do końca nie oddaje tego nastawienia, ale tak właśnie jest.



Chcę jednak zaznaczyć, że jestem gotów zmienić swoje nastawienie, jeśli wsparcie zostanie przełamane. W takim wariancie zamierzam uruchomić transakcje z wykorzystaniem certyfikatów faktor, o których miałem niedawno okazję przeprowadzić webinar.

Koniecznie obejrzyjcie poniższe nagranie. Omawiam w nim spółki, które przykuły moją uwagę w tym miesiącu. Jest to 10 podmiotów, które posiadają jedną wspólną cechę - znajdują się w trendzie wzrostowym. Uważam, że warto wyróżniać takie wykresy w tych smutnych spadkowych czasach. Dodam, że w chwili nagrania jeszcze nie wiedziałem, co zdarzy się kolejnego dnia :)


Portfel Spółek Ciekawych Technicznie, którego notowania możecie śledzić na podstronie bloga, zanotował w tym miesiącu spadek o 0,95%. W tym samym okresie szeroki rynek odzwierciedlany przez indeks WIG stracił na wartości 3,77%. Uważam, że jest to przyzwoity wynik, będący częściowo konsekwencją małego zaangażowania w akcje, które sprowadzało się do posiadania dwóch spółek w portfelu.

Poniżej przedstawiam porównanie strategii SCT oraz indeksu WIG.



Sumarycznie więc wartość portfela ciągle pozostaje po stronie zysków. Jednak nie da się ukryć, że systematycznie od 10 miesięcy, czyli od sierpnia 2015, stan zgromadzonych środków powoli topnieje. Jest to oczywiście konsekwencja sytuacji panującej na rynku akcji oraz pewnego rodzaju przypomnienie, że nie jest to rynek, na którym zarabia się niezależnie od dominującej tendencji. Oczywiście znam inwestorów, którym się to udaje, jednak jest to niezmiernie trudne.

Ciekawym porównaniem jest wykres zamieszczony poniżej, obrazujący przewagę portfela SCT nad indeksem WIG. Widzimy wyraźnie, że tendencja w dalszym ciągu jest prawidłowa - strategia pokonuje rynek i przewaga ta powoli się zwiększa. Oczywiście w długim horyzoncie czas pokaże, czy prawidłowość ta będzie do obronienia, jednak na chwilę obecną cieszę się, że jesteśmy lepsi od indeksu WIG o ponad 16%.



Jak wspomniałem na wstępie niniejszego tekstu, w portfelu SCT zaszły bardzo istotne zmiany. Po pierwsze, sprzedałem Paged, którego akcje posiadałem od samego początku notowań portfela. Transakcja zamknięta z zyskiem, ale uznałem ostatecznie, że zarobienie na niej większych pieniędzy raczej nie będzie możliwe.

Po drugie, sprzedałem akcje spółek Integer i Eurocash. Obie spadły bardzo szybko i bardzo dynamicznie, więc jestem sobie wdzięczny, że miałem dość refleksu i konsekwencji, aby bez żalu rozstać się z papierami. Kilka dni spóźnienia i wyniki byłyby o wiele gorsze. Zapewne napiszę oddzielny tekst o postępowaniu w takich sytuacjach, opierając się właśnie na tych przykładach.

Nowymi nabytkami są spółki znajdujące się w trendach wzrostowych. Nie każda z nich pozwoliła na uchwycenie dołka, ale jestem przekonany, że siła ogólnej tendencji panującej na tych walorach popchnie je w górę.



Na akcjach Robygu tendencja jest bardzo wyraźna. Na chwilę obecną cena zeszła w nieco inne rejony, jednak ogólny obraz techniczny jest pozytywny.



Kernel już wcześniej przykuł moją uwagę, ale ostatecznie spółka wyleciała z portfela. Teraz powraca na bazie odbicia od wsparcia na poziomie 50 zł. Jeśli sytuacja będzie się rozwijała zgodnie z dotychczasowymi wskazówkami, może to być bardzo obiecująca transakcja.



Spółka CI Games została kupiona w tym samym dniu i w oparciu o podobne założenia. Trend wzrostowy oraz korekta powracająca do silnego i przetestowanego poziomu technicznego są obrazkiem, który tygrysy lubią najbardziej. Czas pokażę, czy tygrysy zostaną za tę decyzję wynagrodzone.



Ostatni nabytek to spółka CD Projekt, znana już chyba wszystkim. Nie czuję się z nią szczególnie komfortowo, ponieważ ma za sobą silny ruch wzrostowy, a ja jestem raczej zbieraczem dołków. Planowałem kupić te akcje właśnie w korekcie, ale ostatnia była tak krótka, że się nie udało. Dlatego wskakuję w spółkę z opóźnieniem, czekając na kolejne dobre tygodnie i miesiące.

W chwili obecnej wartość portfela SCT to 105 500 zł, z czego 48 tysięcy utrzymuję w gotówce, a pozostałe 57 tysięcy rozlokowałem w akcjach pięciu spółek. Jeśli przebicie wsparcia na poziomie 1800 pkt okaże się krótkotrwałe, być może do portfela trafią jeszcze inne spółki, zwiększając wagę akcji. O tym wszystkim dowiemy się zapewne w ciągu najbliższych tygodni.

Z ciekawości policzyłem sobie dzisiaj wszystkie prowizje maklerskie, zapłacone w toku kilkunastu miesięcy prowadzenia portfela. Okazało się, że dały one kwotę prawie 3000 zł, co jest znaczną wartością, biorąc pod uwagę, że stanowi prawie 3% wartości portfela. Strach pomyśleć, ile prowizji płacą bardziej aktywni inwestorzy.

Przy okazji przypominam, że warto skorzystać z pakietu All in one pack 2016!, który nie tylko daje pierwszeństwo przy zapisach na webinary, ale również zapewnia dostęp do wszystkich nagrań zamieszczanych w tym roku na platformie, w tym również tych, które dopiero się ukażą. Na lipiec szykuję kolejne duże szkolenie, a w związku z tym cena pakietu może pod koniec czerwca pójść w górę. Warto pomyśleć o tym już teraz i przekonać się, ile można zyskać. Przykładem niech będą chociażby trzy webinary poświęcone mojemu podejściu do rynku akcji.



Ciekaw jestem Waszego zdania na temat obecnej sytuacji rynkowej. Czy warto akumulować akcje, czy jednak wstrzymać się z tą decyzją w obawie o decyzję co do przejęcia OFE oraz ustawy frankowej? Jak myślicie?

Póki co przebicie wsparcia nie wygląda wesoło i zachodzą poważne obawy co do przyszłych zachowań naszego rynku akcji.

28 komentarzy:

  1. Dzisiejsza sesja zasiała spustoszenie w portfelu SCT. CIG: -6,76%; ROB: -8,39%.

    W tak ciężkich chwilach jak te zastanawiam się czy nie lepszą strategią byłoby najpierw zdefiniowanie trendu na rynku głównym (np. SMA 200) i w sytuacji kiedy jest on malejący (tak jak od kilkunastu miesięcy w przypadku WIG) - całkowity brak zaangażowania na rynku kasowym.

    pzdr.
    Marcin

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zasiała spustoszenie w dwóch spółkach :) Wartość portfela spadła na dzisiejszej sesji o 2,19%, podczas gdy szeroki rynek spadł o 2,49%.

      Masz rację ze swoim komentarzem, że można by było zaczekać na wyklarowanie się sytuacji na indeksach. Tyle tylko, że w mojej ocenie gra pod wsparcie na poziomie 1800 pkt była optymalnym zagraniem. Dzisiejsza sesja była gwałtowna, ale na szersze wnioski zaczekam do końca tygodnia.

      Spółki, które wybrałem są stabilnymi podmiotami, znajdującymi się w trendach wzrostowych. Można powiedzieć, że są to obecnie jedne z najlepszych spółek na naszej GPW.

      Chociaż dla wielu inwestorów stanięcie z boku byłoby faktycznie lepszym rozwiązaniem, chociażby po to, żaby uniknąć niepotrzebnych emocji.

      Usuń
    2. Co z tego, że 0,3% mniej jak i tak to są straty. Sąsiadowi spłonął dom i stodoła, a nam tylko dom. Faktycznie jest powód do radości i świętowania.

      Usuń
    3. Inwestowanie składa się zarówno z transakcji zyskownych, jak i stratnych. Dlatego należy dążyć do minimalizowania drugich i maksymalizowania pierwszych. Nie martw się, przyjdą lepsze czasy :)

      Usuń
  2. Wejdź w końcu na NC i kup Bloobera, dzisiaj ładne obroty i na plus. Jak już inwestujesz w firmy z branży gier to według mnie to jest perełka. Tylko troszkę już akcje kosztują. Optymalnie było wchodzić po cenie 24pln.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na NC na razie nie zamierzam wchodzić, ale dzięki za sugestię :) Rynek NC musi trochę dojrzeć do mnie, albo ja do niego.

      Usuń
    2. No Bloober wczoraj dowalił info. Jak pęknie 1 mln obrotów to już znak że znowu wchodzi grubas. 8% wzrostów, aż żałuje , że nie dobrałem. Branża gier jest bardzo perspektywiczna!

      Usuń
  3. W mojej ocenie z AmRestem ciężko - p/e 30, p/bv 4,5, więc ja bym się tu wstrzymał z zakupami. Technicznie też mnie nie do końca przekonuje.

    Pozdrawiam i życzę jak najlepszych wyników. Czekam na lipiec :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Być może niebawem będzie trochę taniej. Zobaczymy, na razie obserwuję rynek po przebiciu wsparcia.

      Usuń
  4. Radek, to może od razu napiszesz czy masz jakieś kryteria wyjscia na tych spółkach? Jakieś konkretne poziomy czy raczej intuicja?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tym razem postanowiłem dać im trochę więcej luzu. Nie chcę wychodzić przy pierwszym dołku, bo może się on okazać krótkotrwały. Niemniej nie zamierzam dopuszczać do większych strat, bo odbije się to negatywnie na portfelu.

      Można powiedzieć, że najbliższe wsparcia są poziomami, które będę bardzo uważnie obserwował.

      Usuń
  5. Jeśli jutro spadki na WIG20 będą kontynuowane to perspektywa powrotu w okolice 1659 pkt. będzie coraz bardziej realistyczna :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Wlasnie... moze jakis komentarz, co robic teraz, gdy spadki beda sie nasilaly...?
    Grasz na spadek WIG20 (certy turbo/faktor) ?
    Przy jakim stop lossie (nawet jesli nie ustawiasz nigdy, z tego co pamietam) chcesz wychodzic sprzedajac akcje?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Akcjom zostawiam trochę więcej miejsca i takie podejście opłaciło się chociażby dzisiaj, kiedy to niektóre spółki odbiły. Chociażby CiGames +4%.

      Szykuję się, żeby właśnie w czerwcu zrobić webinar na temat inwestowania w podobnych sytuacjach.

      Usuń
  7. Jest szansa, że obecnie rynek przereagowuje pewne dane i korekta zakończy się po prostu nieco niżej (np. na poziomie dołka z grudnia). Dla mnie kierunek na najbliższe dni/tygodnie wyznaczy tygodniowa swieczka, która uksztaltuje nam się w piątek.

    OdpowiedzUsuń
  8. Polska giełda to jakaś masakra. W Stanach indeksy przy historycznych maksimach, a my osuwamy się z miesiąca na miesiąc w otchłań. Na szczęście jest hossa na kryptowalutach i tu przynajmniej dało się solidnie odkuć.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jaki % inwestorów z GPW gra na walutach? Kto się odkuł, ten się odkuł :)

      Usuń
  9. Cześć Radek,

    Co do spółki Robyg zwróciłbym uwagę na dominujący udział OFE w akcjonariacie:
    http://ri.robyg.pl/spolka/akcjonariat/

    W połączeniu z pogłoskami o scaleniu i nacjonalizacji OFE mamy fundamentalną przyczynę obecnych gwałtownych spadków notowań tej spółki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki za info, nie patrzyłem wcześniej w akcjonariat :) Myślę, że trend w wypadku tej spółki trochę zwolni, ale na razie nie zawróci.

      Chociaż oczywiście jestem gotowy na każdy scenariusz.

      Usuń
  10. Na giełdę się wchodzi żeby zarabiać. A myślenie że mi spadło tylko 80% a WIG spadł aż o 100%. To jesteśmy lepsi od WIGu o 20%. Jaka to satysfakcja jak tracimy?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak to jest, że czasem na giełdzie się traci. Jest to część inwestowania, zwłaszcza na rynku, na którym gra się tylko w jedną stronę. Będzie lepiej, nie martw się :)

      Usuń
  11. Ja np dzisiaj kupiłem Robyg, jest na linii trendu i odbił się od niej, perspektywa jest ok. Oprócz tego mam Lotos - podobna historia, Amicę i Vistulę. Te 2 ostatnie myślę że trochę potrzymam, nawet jeśli miałyby się skorekcić 20%. Jutro dokupię jeszcze 1 walor - albo oponeo, albo forte, albo Faktor + na ropę. Myślę, że dam radę cos wyciągnąć, na razie mój wynik od stycznia to -4,7%, ale w zeszłym roku ładnie poszło 27% na plusie.

    OdpowiedzUsuń
  12. A jak może odbić się na polskich akcjach ewentualny Brexit, który jest bardzo prawdopodobny.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Brexit bardzo prawdopodobny? Tzn jak? bo moim zdaniem to jakieś 20% max

      Usuń
    2. W najnowszych dwóch sondażach przeprowadzonych w Wielkiej Brytanii po opublikowaniu danych na temat rekordowej imigracji przewagę zyskali zwolennicy wyjścia z Unii Europejskiej (Brexitu).

      Usuń
    3. do Up - jakiś link do tej informacji?

      Usuń
  13. Fajnie na spadki z technicznego punktu widzenia wygląda Enea, która jest w strefie podażowej.

    Wykres - http://wrzucaj.net/image/V0bFB

    OdpowiedzUsuń