Obniżka w Saxo Bank - nawet 0,12% za handel na GPW i 1 dolar minimalnej prowizji na USA

poniedziałek, 1 lutego 2016

Spółki Ciekawe Technicznie - luty 2016 - portfel -2,81%

Styczeń był kolejnym spadkowym miesiącem dla portfela SCT, lecz fakt ten nie powinien dziwić, gdyż szeroki rynek nie nastrajał entuzjastycznie do posiadania akcji. Portfel stracił 2,81%, podczas gdy benchmark, jakim jest indeks WIG, skurczył się aż o 4,69%.



Inwestowanie w takim środowisku może być wyzwaniem dla wielu graczy giełdowych. Dlatego też dobrze jest mieć w zanadrzu strategię, która nie opiera się tylko na akcjach, ale wykorzystuje również inne instrumenty. Niedawno pisałem o kontraktach terminowych, wspominałem również o certyfikatach faktor. Zarówno jedne jak i drugie dają szansę na wykorzystywania ruchów spadkowych, co może przynieść wybawienie wielu inwestorom.

Indeks Wig20 znajduje się w bardzo dynamicznym trendzie spadkowym i na chwilę obecną nic nie zapowiada jego odwrócenia. W ciągu minionego miesiąca zaobserwowaliśmy kolejne cenowe minima, sięgające aż do 1657 pkt. Podobnie przedstawia się sytuacja na indeksie szerokiego rynku, co widać poniżej:



Analiza obu wykresów wskazuje, że trend spadkowy jest silny. Ostatnie wzrosty należy interpretować jako korektę, po której mogą nastąpić dalsze spadki. Dlatego ja sam mocno ograniczam ekspozycję na rynek akcji, angażując się bardziej na rynku terminowym. Niemniej spodziewam się, że dno jest bliżej niż dalej i w bardzo długiej perspektywie zamierzam tę sytuację wykorzystać.

W tym miesiącu wybór spółek do zestawienia był o wiele trudniejszy niż zwykle. Jest ich dużo mniej, ale te, które udało się wyłonić, z pewnością zasługują na uwagę.


Portfel SCT odnotował na przestrzeni minionego miesiąca spadek rzędu 2,81%. Jest to wynik optymalny, będący konsekwencją bieżących wydarzeń rynkowych, w tym uszczuplenia stanu portfela aż o cztery spółki. W dniu 11.01 sprzedałem Kruk za cenę 159, 30 zł, oraz Duon za cenę 3,80 zł. 12 stycznia sprzedałem Amrest po 167,50 zł, a tydzień później, 19.01 poleciał Kernel za cenę 43,21 zł.

Najbardziej jestem niezadowolony z powodu tej ostatniej transakcji, gdyż strata była wieziona zdecydowanie zbyt długo, przewyższając dopuszczone przeze mnie poziomy. Z kolei sprzedaż Duonu nie była konsekwencją stop lossa, ale wezwania na akcje ogłoszonego z ceną 3,85 zł. Uznałem, że nie ma co czekać na dalszy rozwój wydarzeń, w tym na ewentualne podniesienie ceny z wezwania, i zdecydowałem się pozbyć papierów. Po tym czyszczeniu w portfelu zostały zaledwie cztery spółki: Paged, Ciech, Amica i Grupa Azoty.



Jak widać portfel, w odniesieniu do stanu początkowego, ciągle pokazuje zysk rzędu 8,46%, podczas gdy dla indeksu WIG ciągle muszę obniżać skalę na wykresie. Obecnie, od początku 2015 roku, traci on prawie 14%. Tabelę z poszczególnymi transakcjami znajdziecie na podstronie bloga.

Zdecydowałem, że cztery spółki to trochę za mało i postanowiłem dokupić jeszcze jedne akcje. W tym miesiącu wybór nie był wielki, ale udało mi się znaleźć interesujący wykres. Jest to spółka Polnord, której wykres znajduje się w trendzie wzrostowym, a obecnie wydaje się kończyć korektę spadkową i ruszać ku nowym szczytom.



Mam też dla Was miłą niespodziankę. W czwartek, 18 lutego, organizuję kolejny webinar dla czytelników bloga. Jego temat to "Jak znaleźć dobrą spółkę?", W trakcie webinaru omówię takie zagadnienia, jak:
  • jakie informacje można wyczytać z wykresu spółki, 
  • co wykres mówi nam o fundamentach danej spółki,
  • jak odróżnić spółki dobre od spółek złych,
  • jak wybrać odpowiedni moment na zawarcie transakcji.


Myślę, że webinar będzie odpowiednim wyborem dla wszystkich, którzy chcą poszerzyć swoją wiedzę z zakresu analizy wykresów. Będę prezentował moje faktyczne podejście do rynku, które realizuję każdego dnia w swoich działaniach.

Rejestracja zostanie otwarta w środę, 3 lutego, o czym jeszcze zawiadomię w oddzielnym wpisie. Webinar jest darmowy dla osób, które się na niego zapiszą. Pokój zapewnia miejsce dla 50 uczestników i taką właśnie liczbę darmowych wejściówek przewiduję do rozdania. Radzę się pospieszyć, bo ostatnim razem pula rozeszła się w dwa dni.

Osoby, które się spóźnią z rejestracją, również będą mogły obejrzeć nagranie, ale już na nieco innych warunkach. Będą mogły uzyskać dostęp do zapisu wideo, jeśli postawią mi małą kawę (5 zł), a po upływie tygodnia od publikacji nagrania, cena podskoczy do dużej kawy (10 zł) i taka już zostanie na zawsze. Z pewnością przekonacie się, że nagranie warte jest o wiele większych pieniędzy.

Dlatego zachęcam, abyście trzymali rękę na pulsie w środę ok. godziny 19.00. Wtedy opublikuję wpis z linkiem do formularza zapisu. Warto być czujnym :)

Bo każdy może pokonać rynek!

8 komentarzy:

  1. W cuagu 13 miesiecy WIG stracil 14 procent. Plus oplaty tranzakcyjne powiedzmy 4 procent i przez rok nasze oszczednosci zmniwjszyly sie o 1/5. GPW jest dobrym miejscem do lokowania oszczednosci.

    OdpowiedzUsuń
  2. Amica od pewnego czasu mieli się od 150-180 i nie widać sposobu na pokonanie tych widelcem. Miedzy nimi jest spory wolumen, ciągle mielone jest akcji za minimum milion złotych. Może warto na amice grac na krótko?

    OdpowiedzUsuń
  3. Czy Polnord przewiduje wyplate dywidendy w tym roku?

    Stawiam kawe za to video prezentacje :) Temat dla mnie bardzo ciekawy, nie moge sie doczekac.

    OdpowiedzUsuń
  4. Gratuluję sprzedaży KRUK-a po 159 PLN.

    OdpowiedzUsuń
  5. Wykresy które tu opisałeś są doba opcją inwestyjną

    OdpowiedzUsuń
  6. Ciekawy artykuł, ja właśnie się zastanawiam w co zainwestować.. Może właśnie w tego KRUK-a..

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja porzuciłem polską giełdę bo moim zdaniem nieciekawie się am dzieje i ciężko przewiduje się ruch wykresu.

    OdpowiedzUsuń