Obniżka w Saxo Bank - nawet 0,12% za handel na GPW i 1 dolar minimalnej prowizji na USA

niedziela, 7 listopada 2010

Nietypowa formacja spodka

Nie wiem, jak Wy, ale ja nieczęsto spotykam się z formacją spodka na wykresach. Trójkątów, prostokątów i tego typu rzeczy jest całkiem sporo, RGR i oRGR też się trafiają. Flagi, chorągiewki to samo. Ale formacje spodka jakoś do tej pory mi umykały. 

Teoria podpowiada, że spodek jest formacją odwrócenia. Zatem może po prostu mam pecha, bo na giełdzie zacząłem działać w kwietniu 2009, kiedy to już większość formacji odwrócenia się kończyła. Ostatnio jednak natrafiłem na spodek, który narysował się na przestrzeni 6 miesięcy i do tego kończył półroczny okres spadków będący korektą ruchu wzrostowego trwającego od lutego 2009. Formację tę uznaję więc za typową, gdyż spełnia przesłankę formacji odwrócenia. No, może wolumen nie układa się zgodnie z założeniami teoretycznymi, ale nie można mieć wszystkiego. Oto wykres spółki ENEA: 
Potwierdziło się również kolejne założenie teoretyczne, czyli ruch po wybiciu z formacji (czerwone strzałki). Był on dynamiczny i ciągle taki pozostaje, choć zbliżamy się do oporu technicznego (lewa strona wykresu).

Tak więc formacje spodka również występują na wykresach. Pytanie, jak na nich grać. Najprościej jest czekać na dokończenie całej formacji i wchodzić przy wybiciu licząc na to, że opór zostanie przełamany a następujący po nim ruch pozwoli zarobić premię za cierpliwość podczas oglądania tworzącej się formacji.

Z drugiej strony przecież ruch wzrostowy nie zaczyna się przy przebiciu tej czy tamtej linii, ale już w połowie, kiedy osiągane jest dolne ekstremum.Oczywiście nie uda się nam złapać idealnego dołka, ale wejście w połowie wysokości całej formacji jest już zupełnie realne. Co prawda ryzyko, że nie wchodzimy w spodek, ale w coś, co tym spodkiem dopiero może być jest większe. Z drugiej strony możemy ustawić ciaśniejszego, logicznie uzasadnionego stopa.

A teraz spodek, który jest już mniej typowy. Dlaczego? Ano dlatego, że po pierwsze spodkiem wcale nie jest, a dopiero może się stać, a po drugie nie tworzy się na zakończeniu trendu spadkowego, ale jest raczej formą korekty w trendzie. A że w trendzie jest najlepiej wchodzić w korekcie, pisałem już tutaj i tutaj. Spółkę tę obserwuję od 2-3 tygodni, ale proponowałem ją jedynie w ramach zamkniętego projektu. Teraz możecie i Wy rzucić na nią okiem, zwłaszcza że daje oznaki, które byłyby dla mnie sygnałem kupna. QumakSekom:
Trudno na razie powiedzieć, co się urodzi z tej formacji in statu nascendi. Faktem jest, iż spadki wytraciły impet, cena się ustabilizowała, po czym zaczęła lekko, a ostatnio dynamicznie, rosnąć. Problemem może być fakt, iż płynność na spółce nie zachwyca, ale to już pozostawiam każdemu do oceny.

Kiedy byłem w połowie pisania tego wpisu, na czacie GryGiełdowej, gdzie czasami bywam, jeden z użytkowników zwrócił się do mnie z prośbą, o rzucenie okiem na spółkę Beefsan. Ku mojemu zaskoczeniu, tam rysuje się coś bardzo zbliżonego od obecnej sytuacji na QSM:
Może wyda Wam się, że formacja jest zbyt płaska, żeby była atrakcyjna, ale radzę rzucić okiem na skalę. Ruch z 1,60 na 2,00 zł jest całkiem ładnym kawałkiem tortu, a wisienką na nim może być wybicie powyżej linii górnego ograniczenia.

Tak więc widzicie, że formacja spodka nie musi zawsze występować na zakończenie trendu. Wręcz przeciwnie, formuje się często jako jego korekta i kontynuacja. Podobnie przecież zachowała się Amica, gdy już opadł kurz po tej wielkiej wyprzedaży z prima aprilis. W przypadku formacji nierozwiniętych, gramy pod scenariusz, który wcale nie musi się zrealizować. Daje nam to mniejsze ryzyko w razie wpadki (ciasny stop pod wsparciem), ale z drugiej strony wzrosty mogą wcale nie nastąpić. W kolejnym wpisie postaram się rozwinąć wątek formacji spodka i przełożyć go na nieco szersze zagadnienie, jakim są formacje odwrócenia w AT.

5 komentarzy:

  1. Ciekawy wpis. Ja też spodków nie widzę, albo inaczej, widzę w danych historycznych, a nie w trakcie powstawania tej formacji.

    Granie "pod spodek" jest według mnie ryzykowne. Z jednej strony jest to właściwie granie przeciwko trendowi, a z drugiej w trakcie tworzenia się spodka nie wiadomo czy zostanie on wyrysowany do końca i czy nastąpi to wyczekiwane odbicie.

    Dla mnie za duże ryzyko.

    OdpowiedzUsuń
  2. Sam od dwóch dni próbuję wejść w BEEFSAN, ale nie weszło mi zlecenie (nie mam dostępu do platformy w ciągu dnia) Może dziś się udało po 1,64...
    Pozdrowienia!

    OdpowiedzUsuń
  3. ładny spodek jest na SZAR

    pozdrawiam,
    manygridi

    OdpowiedzUsuń
  4. no i być może na BPC się właśnie formuje,

    manygridi

    OdpowiedzUsuń
  5. i chyba teraz się realizuje na LST...

    OdpowiedzUsuń