Obniżka w Saxo Bank - nawet 0,12% za handel na GPW i 1 dolar minimalnej prowizji na USA

piątek, 12 lutego 2016

Humanista testuje #5 - Inwestor mobile (DM BZ WBK)

Postanowiłem zrobić dla Was krótki test aplikacji mobilnej, z której korzystam już od wielu miesięcy. Jest nią Inwestor mobile, czyli aplikacja maklerska DM BZ WBK. Poprzednim razem zajmowałem się aplikacją ING Makler Mobile, która wypadła całkiem nieźle. Nie była szczególnie bogata, ale posiadała wszystko co trzeba.

Aplikacja Inwestor mobile idzie jeszcze bardziej w kierunku prostoty i moim zdaniem nawet trochę za bardzo. Nie nazwę jej wybrakowaną czy nieudaną, ale myślę, że można było się nieco lepiej postarać przy jej tworzeniu.



Większość moich transakcji zawierana jest właśnie za pośrednictwem aplikacji mobilnych. To one sprawiają, że niezależnie od miejsca, w którym się aktualnie znajduję, mogę realizować zaplanowane działania, lub też na bieżąco reagować na szybkie zmiany zachodzące na rynku.


Co znajdziecie wewnątrz aplikacji Inwestor mobile?


Menu składa się z kilku podstawowych kategorii, które są standardem dla większości aplikacji tego typu. Znajdziemy je na dole ekranu.



Pierwszym wyborem są notowania. Przedstawione są one w formie kafelków, ale możemy też wybrać widok listy. Domyślnie mamy ustawione następujące listy instrumentów:
  • Indeksy
  • Wig20
  • mWig40
  • sWig80
  • Pozostałe spółki
  • NewConnect
  • Pochodne
Mamy również możliwość dodania własnego ekranu, do którego skomponujemy wybrane spółki. Jest to ciekawa opcja, gdyż możemy szybko uzyskać wgląd w notowania interesujących nas instrumentów. Moje uznanie wzbudziła lista z instrumentami pochodnymi, uwzględniająca m.in, wszystkie serie opcji. Plus za to.



Jak widzicie, po obróceniu ekranu do wersji poziomej, pokazują się nowe dane dotyczące rynku, mianowicie oferty po obu stronach, ich wielkość, a także kurs i wielkość ostatniej transakcji. Z kolei wprowadzone kolory pomagają ocenić, czy dany walor rośnie, spada, czy jego cena się nie zmienia.

Druga zakładka oferuje możliwość składania zleceń. Musimy w tym celu wybrać jeden z walorów (z listy lub przy pomocy wyszukiwarki), a następnie go kliknąć. Otworzy nam się panel dający możliwość złożenia zlecenia, oferujący podstawowe informacje na temat obecnego stanu rynku.


Po obróceniu na tym etapie ekranu na poziomo, pojawi nam się wykres danej spółki. Mamy możliwość wyboru zakresu czasowego, tego czy wykres będzie liniowy, słupkowy, czy świecowy oraz kilku podstawowych wskaźników. Sam nigdy nie korzystam z tego typu analizy, wolę ją zrobić chociażby w przeglądarce internetowej telefonu, ale jeśli ktoś chciałby podeprzeć się wykresem, jest taka możliwość.

Wybierając spółkę, możemy też przejrzeć newsy jej dotyczące oraz ustawić alerty. Sam tej ostatniej możliwości nie testowałem w praktyce, ale może się ona przydać wielu inwestorom

Jeśli chodzi o stan naszych środków oraz zawartość portfela służą temu trzy ekrany. Na pierwszym z nich znajdziemy finansowe rozliczenie rachunku, czyli aktualne saldo, środki blokowane pod depozyty oraz dostępne środki. Kolejny ekran prezentuje skład portfela, a trzeci z nich, jest inną prezentacją instrumentów zapisanych na naszym rachunku.



Jak widzicie, na tym rachunku posiadam zapisane jedynie opcje, a więc nie mamy tu co liczyć na ładny kołowy wykres prezentujący posiadane papiery.

Jednak wydaje mi się, że ta część aplikacji wymaga dopracowania. Nie mogłem nigdzie znaleźć historii mojego rachunku, zarówno finansowej, jak i historii papierów. Co więcej, nie udało mi się również odszukać tak prostej informacji jak cena, po której nabyłem dany instrument. Oczywiście są podane procentowe zyski lub straty, ale niekiedy okazuje się, że jest to nieco zbyt mało.



Ostatnie dwa elementy dotyczą statystyk rynkowych (rynek główny oraz NC), jak również systemów informacji (ESPI, PAP). Możemy też w tym miejscu z systemu alertów, powiadamiających nas po konkretnych, ustawionych przez nas zdarzeniach rynkowych. Dzięki temu zawsze możemy być na bieżąco z informacjami wspomagającymi nasz proces inwestycyjny.

Jakie są moje odczucia po kilku miesiącach korzystania z tej aplikacji?


Ogólnie jest ona poprawna. Umożliwia zawieranie transakcji, posiada prosty interface i udostępnia podstawowe informacje rynkowe. Wykresy są jakie są, nie należy oczekiwać zbyt wiele po aplikacji mobilnej, o ile nie korzystamy z niej na tablecie. Wtedy faktycznie mogłyby się przydać nieco lepsze wykresy.

Nie wiem, na ile są to moje doświadczenia, a na ile globalny problem, ale zauważam niekiedy problemy w poprawnym działaniu aplikacji i to w stopniu, który może wpływać na nasz proces inwestycyjny. Mam na myśli przypadki, kiedy to chcąc złożyć zlecenie, nie widzimy w arkuszu cen bid i ask. Tak, jakby aplikacja miała problemy z odbieraniem aktualnych notowań. Korzystając z aplikacji innego brokera, którą mam nadzieję niebawem zrecenzować, wiem że te oferty tam były. Dopiero ponowne uruchomienie telefonu rozwiązywało problem i mogłem w sposób prawidłowy złożyć zlecenie.

Dlatego według mnie jest to aplikacja w miarę poprawna, ale bez szczególnych fajerwerków.

Korzystacie z niej? Jeśli tak, podzielcie się Waszymi uwagami, z pewnością przyda się to innym czytelnikom.

7 komentarzy:

  1. Jak dla mnie to bardzo dobry dom maklerski. Od dłuższego czasu korzystam z konta bankowego jak i inwestycyjnyego w tym banku

    OdpowiedzUsuń
  2. kiedy nowy wpis o certyfikatach

    OdpowiedzUsuń
  3. Jeżeli oceniasz platformę na poprawną znaczy że lepiej poszukać czegoś innego.

    OdpowiedzUsuń
  4. Baza wiedzy trochę przypomina mi to co działo się podczas NAC w Warszawie... Czyżby inwestycje nie przynosiły oczekiwanego zysku???

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Baza wiedzy jest odpowiedzią na prośby czytelników dotyczące szerszego poruszania tematyki moich inwestycji i mojego podejścia. Całkowicie szanuję to, że nie każdy ma ochotę się z tym zapoznawać :)

      Usuń
    2. Poprostu jest drogo. I daruj sobie teksty typu nie ma ochoty sie zapoznawać bo uczestnicze w szkoleniach SII.

      Usuń